کد مطلب:236822 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:242

زیارت در روایات
در فرهنگ شكوهمند اسلام ناب، زیارت را جایگاهی والاست. پرداختن به بحث تفصیلی زیارت از حوصله ی این نوشته بیرون است. از این رو، تنها برای آشنایی با این فرهنگ ژرف و شگرف، به برخی روایات اشاره می كنیم:

در فرهنگ آسمانی اسلام، مسجد - كه خانه ی خدا به شمار می آید - زیارتگاه و جایگاه دیدار با پروردگار است؛ اهل مسجد زائر خدایند؛ پروردگار نیز میهمان خود را گرامی می دارد و بر آنان پاداش و هدیه می دهد.

پیامبر پاك نهاد صلی الله علیه و آله فرموده است:

«هر كس حج به جای آورد و قبر مرا زیارت كند، مانند كسی كه مرا دیدار كند پاداش می برد و من شفاعتش را تضمین می كنم و اگر



[ صفحه 13]



كسی پس از حج، قبر پیامبر صلی الله علیه و آله را زیارت نكند، بر رسول خدا صلی الله علیه و آله جفا كرده است. از این رو، كسی كه در راه زیارت حرم خدا یا قبر پیامبر از دنیا برود روز قیامت در شمار اهل ایمان محشور می شود.»

در فرهنگ ارزشمند اسلام ناب، دیدار و مصافحه (دست دادن) با مسافر از حج بازگشته، مانند در آغوش گرفتن حجرالاسود است. هر كس برادر مؤمن خود را در منزلش دیدار كند، میهمان خداوند است و در برابر این عشق، پروردگار بهشت را بدو پاداش می دهد؛ خداوند كمتر از بهشت برای این بنده نمی پسندد و با این دیدار، گناهان او را نیز می آمرزد.

در آیین اسلام، دیدار با دانشمندان، همانند زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله است. زیارت، دل مؤمن را زنده می كند و ولایت را جان می بخشد. زیارت قبر مردگان، یادآور آخرت است.

از این رو، به زیارت قبر مردگان می رویم و بر آنان درود می فرستیم و پند می گیریم. سخن كوتاه این كه: زیارت، بارور كننده ی عشق است.